mandag 3. november 2014

Eltefritt brød med musli

August 2013 fant jeg en oppskrift på no knead bread - eltefritt brød i et blad og ble inspirert! Siden da har det blitt utallige eltefrie brød her i huset. Det er så enkelt, det tar så kort tid og resultatet blir alltid fantastisk! Denne gangen har jeg bakt brød med musli. Det finnes flere måter å gjøre dette på. Noen ganger steker jeg brødet i jerngryte for å få den gode, sprø skorpen, men denne metoden jeg beskriver her er den jeg vanligvis tyr til.

-50 gram musli (jeg har brukt en type med tørket frukt og nøtter), helles i et litermål, fyll opp med kaldt vann til 5 dl merket. La stå en stund, min sto i ca 1 time. 

Ha i en kjøkkenbolle :

-100 gram sammalt rug
-350 gram hvetemel
-1,5 ts salt
-0,5 ts gjær

Bland alt det tørre sammen og tilsett blandingen med vann og musli. Rør lett sammen til en klissete deig. ha plast over bollen og la den stå over natten.Deigen ser slik ut når du akkurat har laget den, skikkelig klissete:

 Min deig sto på benken i nesten 20 timer før jeg fortsatte med den, men 12 timer skal være nok. 
Deigen hever masse og blir enda mer klissete. Jeg strør mel direkte på kjøkkenbenken og heller deigen over, strør litt mel oppå deigen og bretter den noen ganger slik at den blir spenstig og mer medgjørlig. Så former jeg til deigen til en avlang pølse og putter den i en brødform, ha over plast og la stå til etterheving i ca 2 timer 


Brødet stekes på 220 grader nederst i ovnen, jeg bruker ikke varmluft på dette.
Når brødet er ferdig tar jeg det straks ut av formen, tuller det inn i et kjøkkenhåndkle og legger det på rist.

Et nydelig og saftig brød med nøtter og tørket frukt
:)

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar